“The purpose of art is washing the dust of daily life off our souls.”
Pablo Picasso
Voor Nederlands, scroll naar beneden.
Jan Biemans (1974) was born in the Netherlands. He studied both law and philosophy and has been working in law and academics. Since 2021 he has taken up painting in his own studio. His recent work consists of colourful shaped paintings, telling stories inspired by the world around him.
For Jan Biemans painting is about (creativity and) freedom. This freedom starts with making the framework of the painting himself, as opposed to using square or rectangular prefabricated frames. From the moment the painting comes into existence, its meaning is shaped by an interaction between the shape of the canvas, its colours and their story.
Painting is about connecting with himself, the world and others. The shape and the colours of his abstract paintings come from what he sees in the world (for example, the colours of flower leaves in a swimming pool, the image of orange-white-brown Monarch butterflies in a blue sky). Moreover, painting is a means of translating images, ideas and concepts (for example, inclusiveness, human interaction) into the painting. Through its particular form and colours each painting tells its own story. The specific form and the colours add to the meaning of the painting as a story. Although the paintings seem abstract, they are not. They are a translation of the world around us.
Jan Biemans works with oil paint. He has also worked with mixed media (including street posters, law books, chewing gum). The frames of the shaped paintings are made of wood and stretched with linen. He learned the technique of making the frames at Harvard.
By choosing shaped paintings while maintaining traditional techniques (wooden frame with linen and oil paint as opposed to the for example more commonly used carved hardboard with acrylic paint) Jan Biemans intentionally reinforces the tension between the boundaries of a painting and the painting itself as a concept of ‘colours on canvas’. At the same time it leads to a playful and an architectural interaction between shape and colour.
Jan Biemans took painting courses at Knox College, Galesburg (IL), U.S.A., 1992-1993 (spring term): Art 113 Painting I (Frederick Ortner) (grade: A) and Harvard University, Cambridge (MA), U.S.A., 1998-1999 (spring term): The Afterlife of Abstraction: Intermediate/Advanced Painting Studio Course (Stephen Ellis) (grade: A-), and painting lessons at Transarte, Utrecht, the Netherlands, 2010-2015 (Leo van den Herik, Ellie van der Meer).
Over
Jan Biemans (1974, Nijmegen) studeerde rechten en filosofie. Hij is werkzaam (geweest) in de rechtspraktijk en de rechtswetenschap. Per 2021 is hij weer begonnen met schilderen, ditmaal in een eigen atelier. Zijn recente werk bestaat uit kleurrijke ‘shaped paintings’ (schilderijen met een vorm die afwijkt van de normale vierkante of rechthoekige doeken). De abstracte schilderijen vertellen verhalen geïnspireerd door de wereld om hem heen.
Voor Jan Biemans is schilderen (creativiteit en) vrijheid. Die vrijheid begint met het zelf maken van de frames voor zijn schilderijen, in plaats van geprefabriceerde vierkante en rechthoekige standaard frames uit de winkel te gebruiken. Vanaf het begin dat het doek ontstaat, wordt de betekenis ervan gevormd door een interactie tussen de vorm van het doek, de kleuren en hun verhaal.
Schilderen is een manier om met hemzelf, de wereld en anderen te verbinden. De vorm en de kleuren van zijn abstracte schilderijen zijn ontleend aan wat hij in de wereld om hem heen ziet (bijvoorbeeld, de kleuren van bloemenblaadjes in een zwembad, het beeld van oranje-bruine-witte Monarchvlinders in een blauwe lucht). Het schilderij is bovendien een middel om beelden, ideeën en concepten (bijvoorbeeld, inclusiviteit, menselijke interactie) te vertalen in het schilderij. Door middel van zijn bijzondere vorm en kleuren vertelt ieder schilderij zijn eigen verhaal. De eigen vorm en de kleuren dragen bij aan de betekenis van het schilderij als verhaal. Hoewel de schilderijen abstract lijken, zijn ze dat niet. Ze zijn een vertaling van de wereld om ons heen.
Jan Biemans werkt met olieverf. Hij heeft ook met ‘gemengde technieken’ gewerkt (waaronder straatposters, wettenbundels, kauwgom). De frames van de ‘shaped paintings’ zijn gemaakt van hout en opgespannen met linnen. Hij heeft de techniek van het maken van de frames op Harvard geleerd.
Door te kiezen voor afwijkende vormen van zijn schilderijen terwijl hij de traditionele schildertechniek behoudt (houten frame met linnen en olieverf in tegenstelling tot bijvoorbeeld het tegenwoordig meestal gebruikte hardboard met acrylverf) zoekt Jan Biemans bewust de spanning op tussen wat de kaders van een schilderij zijn en het schilderij zelf als een concept van ‘kleuren op canvas’. Het leidt tegelijkertijd tot een speelse en architectonische interactie tussen vorm en kleur.
Jan Biemans heeft schilderlessen gevolgd op Knox College, Galesburg (IL), Verenigde Staten, 1992-1993 (spring term): Art 113 Painting I (Frederick Ortner) (cijfer: A)* en op Harvard University, Cambridge (MA), Verenigde Staten, 1998-1999 (spring term): The Afterlife of Abstraction: Intermediate/Advanced Painting Studio Course (Stephen Ellis) (cijfer: A-)*, en schildercursussen gevolgd bij Transarte, Utrecht, 2010-2015 (Leo van den Herik, Ellie van der Meer).
[* schaal: F(ail) en D- t/m A+, met A+ als hoogste cijfer)]